Over het CDA
Deze politieke organisatie heeft niet veel toelichting nodig, of je nu de politiek volgt of niet het CDA zal niet onbekend klinken. Het CDA is één van de grootste dan wel populairste politieke organisaties van Nederland.
Voor het eerst digitaal een verkiezingsprogramma samenstellen, hoe doe je dat?
Deze politieke organisatie heeft niet veel toelichting nodig, of je nu de politiek volgt of niet het CDA zal niet onbekend klinken. Het CDA is één van de grootste dan wel populairste politieke organisaties van Nederland.
Zoals iedereen weet heerst corona sinds eind 2019 de wereld over en begin 2020 ontkwam ook Nederland er niet aan. De tijden van naar kantoor gaan waren voorbij met de komst van strenge maatregelen. Zo golden deze maatregelen ook voor het CDA, dit terwijl de tweede kamer verkiezingen van 2021 aanstaande waren.
Voorafgaand een verkiezing is elke politieke partij bezig met het samenstellen van het verkiezingsprogramma. Jarenlang kwam een programma tot stand door mensen op kantoor uit te nodigen om te vergaderen met als resultaat genoeg informatie te hebben om een programma uit te werken. Alleen met corona was dat niet meer mogelijk, hoe doe je dat dan? Met deze vraag is het CDA, in samenwerking met Joe Public, naar ons toegekomen.
Samen met Joe Public had het CDA al een concept in gedachte, de tweede huiskamer! Een online huiskamer waarmee de input van CDA leden kon worden opgehaald om mee te kunnen nemen in het verkiezingsprogramma. Voorafgaand was er nog enkele twijfel of Future Visuals de geschikte partij was, een uitgelezen kan om ons te bewijzen! Met een snelle proof-of-concept van wat wij kunnen en in gedachte hadden was het CDA snel overtuigd.
Vervolgens zijn we gaan nadenken over hoe zo'n tweede huiskamer eruit moet zien en op welke manier de input van CDA leden verkregen moest worden. Met een 3D-artist in de arm genomen was daar al snel een 3D huiskamer. Vervolgens hebben wij deze 3D impressie interactief gemaakt waarin de eindgebruiker kan rondkijken en op objecten kan klikken. Denk aan een paspoort op tafel om integratie toe te lichten of een speelgoed straaljager om defensie aan te duiden. Per onderwerp konden leden aangeven of ze het eens of oneens waren met de stelling.
Met Panellum, React, Typescript en uiteraard HTML/CSS stond er al snel een toffe interactieve tweede huiskamer. Alleen dan de vraag, waar moet de input heen? In samenwerking met Wunderman Thompson is er gewerkt aan een vlekkeloze integratie met Salesforce waarbij wij nog een extra stukje back-end hebben geschreven om de data veilig en wel in de Salesforce systemen van het CDA te krijgen.
Met de website in startblokken heeft het CDA deze officieel gelanceerd via een persbericht. Niet veel later was er al behoorlijk wat verkeer, ook de input via Salesforce stroomde binnen. Duizenden leden lieten van zich horen en de meningen ten opzichte van de standpunten werden al snel duidelijk! Omdat het opmaken van verkiezingsprogramma een deadline had zat er ook een klok op het verzamelen van input.
Nadat het termijn was verstreken is het doel van de website veranderd. Tot voor kort was het doel van de tweedehuiskamer.nl een plek om de standpunten van het CDA te vinden, helaas is de website niet meer online gezien deze niet meer actueel is.